سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقام عشق

خبر و تصویر گریم متفاوت بازیگر و کمدین محبوب سینما و تلویزیون «حمید لولایی» در نقش یک روحانی در فیلم بلند سینمایی «سه بیگانه در سرزمین ناشناخته» به کارگردانی مهدی مظلومی از خبرهای داغ و پربازدید چند روز اخیر خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام بود. چرایی ایفای نقش یک بازیگر کمدی و طنز در این نقش کاملا مقدس و مذهبی جای بسی سئوال دارد؟

جالب‌تر از آن اینکه بلافاصله پس از این خبر با شیطنت هدفمند برخی افراد مخرب و سودجو، کلیپی قدیمی از رقاصی وی در تالاری منتشر می‌شود که قطعاً ذهنیت خوبی به انسان دست نمی‌دهد. ایفای نقش و جایگزین نمودن یک بازیگر طنز و کمدی در نقش یک روحانی، نتیجه بی‌توجهی‌ها و سطحی برخورد کردن‌های برخی از اداره‌کنندگان فکری و فرهنگی جامعه است.

با ذکر مثالی مطلب قابل فهم‌تر خواهد شد؛ در محله ما پسری به نام یوسف بود با چهره کریه، چاق و بد ترکیب؛ ماه رمضان که مسجد می‌رفتیم و روحانی مسجد در تفسیر سوره یوسف از زیبایی‌های حضرت یوسف(ع) تعریف می‌کرد، ناخودآگاه چهره یوسف پسر همسایه به  ذهنمان می‌آمد و پذیرش آن مطالب به جهت آن پیشینه ذهنی بسیار سخت بود.

نباید شأن و جایگاه روحانیت را نادیده گرفت؛ آن‌گونه که در فیلم مارمولک چنین شد و به یک دزد لباس روحانی پوشانده شد و  برایش امنیت ایجاد شد. هر چند تهیه کننده این فیلم ‌گفت: این فیلم نه تنها در جهت توهین به روحانیت و قداست زدایی از آن نیست بلکه درست در جهت قداست بخشیدن مضاعف به آنها است.

برخی هم گفتند مارمولک فیلمی است که سینمای ایران را یک گام به پرداخت روحانی در سینما نزدیک کرد و بعد از آن بود که اقبال سینما برای پرداخت به روحانیت بیشتر شد.

این نظریه که نقش روحانیت در سینما و تلویزیون را تعداد محدودی از بازیگران که تا به حال در نقش مثبت و معنوی از دید بینندگان  بازی کرده‌اند را ایفا نمایند و خطوط قرمزی برای بازی در این نقشتعریف شود جای کار کارشناسی و تأمل در هیئت‌های اندیشه ورز را می‌طلبد.

هر چند قضاوت قبل از اکران فیلم کار صحیحی نیست، اما به اعتقاد ما پیشگیری مقدم بر درمان است.

حرف آخر

 

قرآن در مورد نحو? منحرف کردن شیطان، عبارتِ «خطوات الشیطان» را به کار برده است تا بگوید: شیطان، گام به گام انسان را به سوی انجام گناهان می‌کشاند. سیاست شیطان، نفوذ تدریجی و گام به گام است. (از همان گام اوّل مواظب باشیم).

لینک یادداشت در خبرگزاری بسیج 


یادداشت/حجت شعبانی
بهانه و جرقه نوشتن این یادداشت این بود که در یکی از کلاس‌های دانشگاه یکی از دانشجویان دختر شهرستانی به استاد گفت: در قم همه چیز فرق می‌کند، دوستان دانشجوی قمی من رفتارهای خود را با روایات، احادیث و توضیح‌المسائل مطابقت می‌دهند.
سبک زندگی همسایگان کریمه
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، اگر خدمت مقدس سربازی رفته باشید این مطلب را تصدیق می‌کنید که سربازان قمی در کلاس‌های احکام و عقیدتی سرآمد دیگران هستند، آن هم به دلیل زندگی در محیط‌ مذهبی شهر مقدس قم می‌باشد؛ یا اگر ایام شهادت‌ و تولدهای ائمه(ع) در قم حضور یافته باشید تایید می‌کنید که شهر قم نسبت به شهرهای دیگر رنگ و بوی خاص دیگری دارد. رقابت هر چه بهتر در برگزاری و نصب بنرهای مراسمات مختلف، دعوت از سخنرانان و مداحان مطرح کشوری، ایستگاه‌های صلواتی، در سطح شهر حکایت از این تغییر دارد.
به شهر قم لقب‌های فراوانی نسبت داده می‌شود اما لقب رسمی و مورد استفاده در رسانه‌ها و همینطور شهرداری قم «پایتخت مذهبی ایران و قطب فرهنگی» است. از قم با عناوینی چون: حرم اهل بیت(ع)، شهر علم و اجتهاد، پایتخت علمی و فرهنگی ایران، پایتخت جهان تشیع، آشیانه‌ آل‌محمد، مدینه المومنین، استراحتگاه مومنین، دارالموحدین، مادر نظام جمهوری اسلامی و شهر کریمه‌ی اهل‌بیت یاد می‌کنند.
با توجه به القاب ذکر شده و درون مایه دینی شهر قم انتظاری غیر از این نیست، اما عواملی که باعث تفاوت این شهر با سایر شهرها شده عبارتند از: 1. حرم کریمه اهل‌بیت(ع) حضرت فاطمه  معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و 444 امامزاده مدفون در این شهر. 2. وجود حوزه‌‌های علمیه، مراجع تقلید و روحانیت 3. قدمت مذهب تشیع از همان قرن اول هجری قمری به ویژه حضور اخباریون و محدثین بسیار در این شهر که بنابر نقلی 200هزار محدث در اطراف حرم مطهر مدفون هستند.
البته بررسی سبک زندگی اهالی شهرمقدس قم نیاز به کار کارشناسی دقیقی دارد، اما هر کس وارد این شهر می‌شود در نگاه اول به‌ویژه در اطراف حرم مطهر جمعی از روحانیون را دور هم می‌بیند که در شهر یا روستای خود تا به‌حال این تعداد را با هم ندیده برایش تازگی دارد یا با توجه به سبک پوشش زنان و رعایت ظاهر اسلامی آنان در نوع خود با تمام شهرها متفاوت است، و عشق و ارادت وافر مردم به اهل‌بیت(ع) متوجه این نکته می‌شود که خون آنها با عشق به سیدالشهدا و اباعبدالله طور دیگری آمیخته شده است. مثلا وجود بیشترین مسجد و حسینیه در این شهر، علاقه و عشق کودکان به مداحی در سنین کودکی، نگاه تربیتی والدین با توجه به قرآن و احادیث نه نظر روانشناسان غربی، جلسات مختلف میلادخوانی، روضه، توسل، ختم صلوات، ختم انعام، سفره‌هایی به نام ائمه جهت برآورده شدن حاجات، روی‌آوری آنها به طب اصیل اسلامی، تکلم حدیثی بین مردم، نذرهای معنوی و مالی. از امام رضا(ع) نقل شده که فرمود: بهشت هشت در دارد که یکى از آنها اختصاص به مردم قم دارد. خوشا به حال آنان، خوشا به حال آنان، باز هم خوشا به حال آنان! (سفینة البحار،ج 2/ ص446)
ذکر این خاطره نیز خالی از لطف نیست، یکی از دوستانم که در تهران زندگی می‌کرد تعریف می‌کرد؛ جهت کسب تکلیف نزد مرجع تقلیدم رفتم و مسئله‌ بد‌حجابی که مرا خیلی رنج و آزار می‌داد را مطرح نمودم و گفتم نمی‌توانم ایمان خودم را در این شهر حفظ نمایم. این مرجع بزرگوار به دوستم فرمود: بر شما واجب است به شهر دیگری مثل قم هجرت نمایید.
باورهای دینی طوری در برخی از مردمان این شهر رسوخ کرده است که سعی می‌کنند در مستحبات از یکدیگر سبقت بگیرند، مثلاً سبقت در سلام کردن، نماز جماعت، حضور در صف اول نماز جماعت، کارهای خیرخواهانه و صدقه، حفظ حجاب اسلامی، احترام به بزرگتر، حضور در مراسمات مذهبی و ملی، تعصب به ولایت فقیه. بی‌جهت نیست که امام صادق علیه السلام فرمود:  وقتى که فتنه و بلا عمومى شد و همه جا را گرفت، به قم و اطراف قم بروید، زیرا از قم بلاها برداشته شده است. (سفینة البحار ج 2 صفحه 442) یا حضرت در جای دیگر فرمود: قم را بدان جهت قم نامیده‏اند که مردم آن با قائم آل محمّد(ص) گرد مى‏آیند و با او قیام مى‏کنند و بر محور او درستى را مى‏جویند و او را یارى مى‏کنند. (سفینة البحار، ج2/ ص446)
البته با تأسف امروز به جهت مهاجرت از شهرهای مختلف به شهر مقدس قم، وضعیت کمی تغییر کرده زنان قمی‌ای که  زمان طاغوت بحث می‌کردند که آیا یک پوشیه کافی است یا باید از دو پوشیه استفاده کنند، اکنون با لباس‌ها و آرایش‌های نامناسب ظاهر می‌شوند و این تلنگری محکم برای مسئولین و اهالی این شهر مقدس است.
لینک یادداشت در خبرگزاری بسیج : 

سبک زندگی همسایگان کریمه