سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقام عشق

خبر و تصویر گریم متفاوت بازیگر و کمدین محبوب سینما و تلویزیون «حمید لولایی» در نقش یک روحانی در فیلم بلند سینمایی «سه بیگانه در سرزمین ناشناخته» به کارگردانی مهدی مظلومی از خبرهای داغ و پربازدید چند روز اخیر خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام بود. چرایی ایفای نقش یک بازیگر کمدی و طنز در این نقش کاملا مقدس و مذهبی جای بسی سئوال دارد؟

جالب‌تر از آن اینکه بلافاصله پس از این خبر با شیطنت هدفمند برخی افراد مخرب و سودجو، کلیپی قدیمی از رقاصی وی در تالاری منتشر می‌شود که قطعاً ذهنیت خوبی به انسان دست نمی‌دهد. ایفای نقش و جایگزین نمودن یک بازیگر طنز و کمدی در نقش یک روحانی، نتیجه بی‌توجهی‌ها و سطحی برخورد کردن‌های برخی از اداره‌کنندگان فکری و فرهنگی جامعه است.

با ذکر مثالی مطلب قابل فهم‌تر خواهد شد؛ در محله ما پسری به نام یوسف بود با چهره کریه، چاق و بد ترکیب؛ ماه رمضان که مسجد می‌رفتیم و روحانی مسجد در تفسیر سوره یوسف از زیبایی‌های حضرت یوسف(ع) تعریف می‌کرد، ناخودآگاه چهره یوسف پسر همسایه به  ذهنمان می‌آمد و پذیرش آن مطالب به جهت آن پیشینه ذهنی بسیار سخت بود.

نباید شأن و جایگاه روحانیت را نادیده گرفت؛ آن‌گونه که در فیلم مارمولک چنین شد و به یک دزد لباس روحانی پوشانده شد و  برایش امنیت ایجاد شد. هر چند تهیه کننده این فیلم ‌گفت: این فیلم نه تنها در جهت توهین به روحانیت و قداست زدایی از آن نیست بلکه درست در جهت قداست بخشیدن مضاعف به آنها است.

برخی هم گفتند مارمولک فیلمی است که سینمای ایران را یک گام به پرداخت روحانی در سینما نزدیک کرد و بعد از آن بود که اقبال سینما برای پرداخت به روحانیت بیشتر شد.

این نظریه که نقش روحانیت در سینما و تلویزیون را تعداد محدودی از بازیگران که تا به حال در نقش مثبت و معنوی از دید بینندگان  بازی کرده‌اند را ایفا نمایند و خطوط قرمزی برای بازی در این نقشتعریف شود جای کار کارشناسی و تأمل در هیئت‌های اندیشه ورز را می‌طلبد.

هر چند قضاوت قبل از اکران فیلم کار صحیحی نیست، اما به اعتقاد ما پیشگیری مقدم بر درمان است.

حرف آخر

 

قرآن در مورد نحو? منحرف کردن شیطان، عبارتِ «خطوات الشیطان» را به کار برده است تا بگوید: شیطان، گام به گام انسان را به سوی انجام گناهان می‌کشاند. سیاست شیطان، نفوذ تدریجی و گام به گام است. (از همان گام اوّل مواظب باشیم).

لینک یادداشت در خبرگزاری بسیج