سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقام عشق

تفاوت انسان‌ها، ظلم یا ؟؟؟

چرا خداوند انسان‏ها را متفاوت آفریده و آیا این تفاوت‏ها ظلم نیست؟

یک دانشمند که کتاب یا مقاله‏اى مى‏نویسد، حروف متفاوتى را در کنار هم قرار مى‏دهد تا مقاله‏اش کامل شود، امّا اگر تمام صفحات را تنها از یک حرف پر کند، دیگر آن مقاله نمى‏شود و مفهومى نخواهد داشت.

تفاوت حروف ظلم نیست، اگر شما کلمه «ادب» را نوشتید، در این کلمه حرف «الف» عمودى و حرف «ب» افقى و حرف «د» خمیده است که ترکیب آن یک کلمه معنادار مى‏سازد. هیچ یک از این حروف حق ندارد به نویسنده اعتراض کند و مثلاً «الف» بگوید: چرا من ایستاده‏ام؟ «ب» بگوید: چرا من خوابیده‏ام؟ و «د» بگوید: چرا من خمیده‏ام؟ زیرا ظلم در جایى است که مثلاً حرف «د» قبلاً خمیده نبوده و ما کمر او را خم کرده باشیم و یا از حرف «د» صداى دیگرى توقّع داشته باشیم.

امّا اگر از آغاز، «د» را خمیده خلق کردیم و از آن انتظار صداى خودش را داشتیم، ظلمى در کار نیست.

چنانکه اگر یک قالى بزرگ را با چاقو تکه تکه کنیم و آن را به صورت چند قالیچه کوچک درآوریم، ظلم است، چون بزرگى را از او گرفتیم و کوچکش کرده‏ایم. امّا اگر از آغاز قالیچه‏هاى کوچکى بافتیم، اینجا ظلمى صورت نگرفته است، چون کمالى را از آن نگرفته‏ایم.

هیچ کس به مدیران کارخانه‏هاى چینى‏سازى که ظروف کوچک و بزرگ و متفاوتى را تولید مى‏کنند، ظالم نمى‏گوید، چون هیچ ظرفى از اوّل نبوده و از خود کمالى نداشته تا کمالش گرفته و به او ظلمى شده باشد.

تفاوتِ انسان‏ها در خلقت نیز براساس حکمت الهى است، نه آنکه ظلم به کسى باشد، زیرا از هر کس به همان مقدار که به او داده شده، انتظار مى‏رود نه بیشتر. «لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلا مَا آتَاهَا سَیَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْرًا»(طلاق/ 7) «لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلا وُسْعَهَا» (بقره/ 286)