سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقام عشق

منبع/ مجله پرسمان دانشجویی/ شماره 86 اسفند88/ص18

لینک این مطلب در سایت نشریه پرسمان:

http://www.porseman.net/defaulte.aspx?namayesh=2414

«سال جدید را در همه زمینه‌ها و امور، سال اصلاح الگوی مصرف می‌دانم».

مقام معظم رهبری

اسراف در مصرف، به یکی از گونه‌های ذیل اتفاق می‌افتد:

1. تضییع و اتلاف هرگونه شیء قابل استفاده.1

2. بدون استفاده گذاردن هرنوع سرمایه.2

3. مصرف اشیا؛ به نحوی که فایدة مادّی یا معنوی به بار نیاورد.

4. مصرف بیش از میزان درآمد؛ به نحوی که در شأن او نباشد؛ مانند خرید وسایل تزیینی برای کسی که توان تأمین معاش خود را ندارد3 و به همین دلیل، امام صادق علیه السلام کسی را که برای مصرف بیشتر از درآمد خود، دست نیاز به سوی دیگران دراز کند، مسرف خوانده است.4

5. مصرف بیش از حد و افزون بر نیاز؛ مانند خرید چند خانه یا پرخوری.5

افزون بر این موارد، هرگونه مصرف سرمایه در راه گناه6 یا برای ارضای شهوات در رفع نیازهای جسمانی7 نیز از دیدگاه دینی، مصداق اسراف شمرده می‌شود.

روایاتی که مصرف زیادی در اموری چون استعمال عطر، روشنایی، خوراک، وضو، حج و عمره را اسراف نشمرده، ناظر به عدم تحقق اسراف در این امور نیست؛ بلکه به اهمیّت و مطلوبیّت بیش از حدّ آنها اشاره دارد.8 اسراف، هرچند بسیار اندک باشد، اگر برای انسان ضرر داشته باشد، حرام است9 و حکم «ان الله لایحبّ المسرفین» افرادی را نیز که زمینة اسراف را برای دیگران مهیا می‌کنند، دربر می‌گیرد.10

پیامدهای اسراف و تبذیر

الف) پیامدهای دنیوی

1. کم برکتی

اسراف، عملی مخالف تقوا و دستورات و سفارش‌های خدا و اولیای الهی است و باعث می‏شود برکت از زندگی انسان رخت بربندد. امام صادق علیه‏السلام فرمود: «همانا اسراف، همراه با کاهش برکت است».11

2. زوال نعمت

یکی از آثار شوم اسراف و تبذیر، تباهی و زوال نعمت است. امام علی علیه‏السلام فرمود: «اعتدال و میانه‏روی، موجب فراوانی مال و ثروت و اسراف، باعث تباهی و نابودی آن است».12

از امام کاظم علیه‏السلام نقل شده که فرمود: «کسی که میانه‏روی و قناعت ورزد، نعمتش باقی می‏ماند و آن که تبذیر و اسراف کند، نعمتش زوال می‏پذیرد».13

3. ورشکستگی (افلاس)ادامه مطلب...

نظر

اشاره:

در شماره پیشین نکات کلیدی در چگونگی نوشتن موضوع مورد جستجو در نوار مربوطه و آشنایی با دو عملگر (+) و (-) از نظر مبارک شما گذشت در این شماره ادامه مطلب تقدیم می‌گردد.

معارف

عملگر " "

برای جستجوی عبارتی خاص به صورت کامل (نه به صورت کلمات جدا از هم) بایستی عبارت مورد جستجو را در داخل کوتیشن (" ") قرار داد.

 

عملگر ~

گاهی ممکن است فقط به دنبال کلمه‌ای خاص نباشید و بخواهید کلمات مرتبط با آن را نیز پیدا کنید. برای این کار از عملگر~ استفاده می‌شود. برای مثال اگر در کادر جستجو کلمه «نشریه معارف» را تایپ کنید، سایت‌هایی ظاهر خواهند شد که کلمه «نشریه» و کلمه «معارف» در آنها وجود دارد اگر چه این دو کلمه اصلاً به هم ربط هم نداشته باشند. اما اگر عبارت «~نشریه ~معارف» را تایپ کنید دنبال سایت‌هایی می‌گردد که نشریه معارف در آن است.

 

عملگر «یا» OR

گوگل از یای منطقی پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این عملگر در کنار دو واژه می‌توانید برای جستجوگر تعیین کنید که به دنبال صفحاتی بگردد که یکی از دو واژه فوق در آنها باشد (در واقع واژه اول یـا واژه دوم در محتوای صفحات باشند) . مثال «نشریه معارف یا پرسمان». آنگاه گوگل دنبال سایت‌هایی می‌گردد که در خصوص نشریه معارف یا نشریه پرسمان باشند.

 

عملگر SITE

اگر می‌خواهید عمل جستجو در سایت به خصوصی انجام گیرد، می‌توانید پس از وارد نمودن کلمه مورد نظر عملگر Site: را آورده و پس از آن آدرس سایت را بیاورید. برای مثال برای جستجوی «مقاله پیامدهای اسراف در مصرف» در سایت پرسمان می‌توانید «پیامدهای اسراف در مصرف site:WWW.porseman.net» را تایپ نمایید.

 

عملگر ..

برای اینکه جستجو را محدود به سایتهایی کنید که در آنها اعداد محدودة خاصی وجود داشته باشند، می‌توانید از عملگر (..) برای نشان دادن محدودة عددی مورد نظر بهره برید. مثلاً اگر به دنبال labtab dellهای با قیمت 400 تا 800 دلار می‌گردید، بایستی اینگونه خواسته تان را این گونه بیان کنید: labtab dell$400..800 (توجه داشته باشید که بین دو نقطة عملگر هیچ فاصله‌ای نباشد).

 

صفحه نتایج جستجو

صفحه نتایج جستجوی گوگل ـ چه به فارسی باشد و چه به انگلیسی ـ را می‌توان به 15 قسمت تقسیم نمود، که در زیر به شرح مختصر هر یک از آنها می‌پردازیم:

1. لینکهای بالایی گوگل: با کلیک روی این لینک‌ها مشخص می‌کنید که در چه زمینه‌ای می‌خواهید جستجو کنید. سایت‌ها، تصاویر، خبرها، گروه‌ها و...

2.دکمة Search یا جستجو: این دکمه برای شروع عمل جستجو به کار می‌رود؛ به جای به کار بردن این دکمه می‌توانید کلید Enter را فشار دهید.

3. لینک Advanced Search یا جستجوی پیشرفته: این لینک شما را به صفحه تنظیمات پیشرفته جستجو می‌برد.

4. کادر جستجو: این کادر برای تایپ کلمات مورد جستجو به کار برده می‌شود.

5. لینک Preferences یا تنظیم‌ها: این لینک شما را به صفحه تنظیمات گوگل می‌برد تا در آنجا مشخص کنید که می‌خواهید در هر صفحه نتایج جستجو چه تعداد سایت لیست شود، و یا اینکه زبان مورد استفاده چه زبانی باشد و...

6. نوار آمار: این نوار آبی رنگ آمار تعداد سایت‌های یافته شده است و مدت زمانی که جستجو طول کشیده است را نشان می‌دهد.

7. Tipها: توضیحات کوتاهی هستند که شما را برای جستجوی بهتر راهنمائی می‌کنند.

8. منابع اطلاعاتی: گوگل دارای منابع اطلاعاتی متنوع و ویژه‌ای است که بر اساس تجربه جستجوی کاربران مختلف جمع آوری شده‌اند و اغلب این منابع به جستجوی شما نزدیکتر است و در بالای نتایج جستجوها قرار می‌گیرند. گوگل شما را برای گرفتن نتیجه بهتر به دیدن منابع اطلاعاتی خودش دعوت می‌کند. برای مثال اگر مناظر و کوه‌ها مورد جستجو قرار گرفته باشد گوگل کاربر را به دیدن قسمت Local Search خود دعوت می‌کند تا در آن قسمت به نتایج واقعی‌تری از آنچه که می‌خواهد برسد.

9. عنوان صفحه یا سایت: در قسمت نتایج جستجو اولین چیزی که می‌بینید عنوان صفحه‌ای است که کلمات مورد نظر در آن یافته شده است. گاهی اوقات در این قسمت یک آدرس اینترنتی قرار می‌گیرد که به معنای آن است که صفحه مورد نظر بدون نام می‌باشد.

10. متن زیر عنوان: پس از عنوان سایت، قسمت‌هایی از سایت که کلمات شما در آن یافت شده‌اند، به صورت خلاصه آورده می‌شود. این متن کوتاه به شما این امکان را می‌دهد تا قبل از کلیک کردن روی عنوان آن و دیدن محتویات سایت ببینید که آیا این صفحه کاملاً مطابق با خواسته شما می‌باشد یا خیر.

11. آدرس سایت یا Url: این آدرس، آدرس سایتی است که کلمات یافته شده در آن می‌باشد.

12. سایز متن: اندازه یا سایز متن قسمتی از سایتی که متن مورد نظر شما در آن یافته شده است را نشان می‌دهد. در برخی موارد این اندازه دیده نمی‌شود.

13. Cached یا نسخه ذخیره: به هر دلیلی اگر با کلیک کردن بر روی عنوان یا آدرس سایت، قادر نیستید که محتویات آن را ببینید، می‌توانید با کلیک کردن بر روی گزینه Cached یا نسخه ذخیره شده، همان سایت را از روی سِروِر گوگل ببینید. (لازم به توضیح است که گوگل قسمت‌هایی از برخی سایت‌ها را برای دسترسی و جستجوی سریع‌تر بر روی سِروِر خود ذخیره می‌نماید. شما با کلیک کردن روی این گزینه می‌توانید به قسمتهای ذخیره شده روی سرور گوگل دسترسی پیدا کنید).

14. Similar Pages یا صفحات مشابه: با کلیک روی این گزینه جستجوگر گوگل شما را به سمت صفحاتی شبیه به صفحه یافته شده راهنمائی می‌کند.

15. صفحات فرورفته: وقتی گوگل کلمه مورد نظر شما را در یک سایت در چند صفحه پیدا می‌کند، ابتدا صفحه‌ای که به درخواست شما نزدیکترند را می‌آورد و سپس صفحه دوم را به صورت تو رفته نشان می‌دهد.

منبع:ماهنامه معارف/ شماره 78 مرداد و شهریور89/ ص40-41

لینک نشریه معارف:

http://www.maarefmags.com/article.asp?Art=1518