سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقام عشق

مواضع کلینتون و ترامپ در مقابل ایران

حجت شعبانی

با نزدیک شدن به پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در 18 آبان 1395، بر آن شدیم که مواضع نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه را در قبال ایران، بررسی کنیم.

الف. هیلاری کلینتون

هیلاری کلینتون، 68 ساله، متولد شیکاگو، بانوی اول آمریکا در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون (1993-2001)، سناتور ایالت نیویورک (2001-2009) و وزیر خارجه سابق آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما از 21 ژانویه 2009 تا اول فوریه 2013م. و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دمکرات آمریکاست. وی در سال 1969م. در رشته علوم سیاسی از دانشگاه «ولسلی»، مدرک کارشناسی گرفت و در سال 1973م. با دکترای حقوق از دانشگاه «ییل» فارغ التحصیل شد. آشنایی وی با بیل کلینتون، به دوران تحصیل در این دانشگاه برمی­گردد.

مواضع کلینتون در قبال ایران

طبق اسنادی که توسط ویکی لیکس منتشر شده، خانوم کلینتون، به اوباما، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، نقدهای شدیدی دارد؛ زیرا معتقد است اوباما به اندازه کافی در برابر ایران، شدت عمل نداشته است. کلینتون ضمن حمایت از توافق‏نامه هسته‌ای ایران، شکل‌گیری مذاکرات ایران را مدیون تلاش‌های خود به عنوان وزیر خارجه آمریکا در اعمال تحریم‌های یک جانبه و چندجانبه متحدان آمریکا علیه ایران و به تصویب رساندن قطعنامه‌های شورای امنیت بر ضد ایران، عنوان می‌کند. او سیاست خارجی خود در قبال ایران را در صورت پیروزی در انتخابات، در راستای سیاست‌های اوباما توصیف می‌کند و کارآمدی توافق‏نامه را در سایه استراتژی گسترده­تری نسبت به ایران می‌بیند.

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست خود در قبال توافق‏نامه هسته‏ای ایران را «بررسی همراه با بی­اعتمادی» عنوان کرده است. او توافق‏نامه هسته­ای ایران را «یک روز خوب در طول 36 سال گذشته» خوانده و معتقد است: ما پیش از اقدام به عادی سازی روابط با ایران، نیازمند دیدن روزهای خوب بیشتری خواهیم بود.

کلینتون درباره بحران سوریه می­گوید:‌ واشنگتن نباید اجازه دهد نیروهای ایرانی با پیروزی در سوریه، در مرزهای فلسطین اشغالی مستقر شوند.

کلینتون به دنبال حفظ دامنه تحریم‏ها

اگر چه برخی معتقدند روی کار آمدن دموکرات‏ها در آمریکا برای ایران بهتر است، اما حضور دموکرات‏ها در کاخ سفید نیز نمی­تواند پیام­آور تغییر رفتار خصمانه آمریکا در قبال ایران باشد؛ زیرا هیلاری کلینتون در رقابت‏های مقدماتی و درون حزبی، خصمانه­ترین مواضع ممکن را بر ضد ایران اتخاذ کرده است. هرچند کلینتون نسبت به ترامپ، رویکرد ملایم­تری در پیش دارد و از پاره کردن توافق‏نامه هسته­ای، سخن نمی­گوید، ولی با این حال تاکید می‏کند که پس از برجام نیز دامنه فشارها و تحریم‏ها بر ضد ایران، باید ادامه داشته باشد. کلینتون در سخنرانی خود با اشاره به آزمایش موشکی ایران، خواستار اعمال تحریم‏های بیشتر آمریکا بر ضد ایران شد و گفت: «من تلاش می‏کنم تحریم‏های جدیدی بر ضد ایران وضع کنم. ما باید توجه داشته باشیم که همین تحریم‏ها بود که ایران را پای میز مذاکره آورد».

دولت اوباما پس از توافق هسته‏ای از کاربرد گزینه نظامی برای مقابله با ایران، کمتر استفاده کرده است؛ ولی کلینتون معتقد است در صورتی که تهران بکوشد به بمب هسته‏ای دست یابد، گزینه نظامی واشنگتن روی میز خواهد بود. کلینتون بر این نکته تاکید دارد که کشورش حامی رژیم صهیونیستی در برابر تهدیدهای این چنینی خواهد بود و در برابر چنین تهدیدهایی، در کنار اسرائیل می‌ایستد.

با همه فشارهایی که زمان اوباما روی ایران بود، کلینتون معتقد است که این فشارها کافی نبود و قطعاً وی نسبت به اوباما در برابر ایران، سخت­گیرتر خواهد بود. گرچه هم ترامپ و هم کلینتون، هر دو دشمن ایرانند، اما به نظر می­رسد در بحث اجماع بر ضد ایران، کلینتون می‌تواند از ترامپ موفق‌تر باشد و در نتیجه، برای ایران، کلینتون گزینه بدتری است.

ب. دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، 69 ساله متولد نیویورک، تاجر، سیاستمدار، نویسنده کتاب‌های تجارت، شخصیت تلویزیونی آمریکایی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2016 از حزب جمهوری‏خواه آمریکاست. وی در سال 1968م. با مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه تجارت وارتون، فارغ التحصل شد و همزمان با تحصیلات دانشگاهی، در شرکت ساخت و ساز خانوادگی خود مشغول به کار شد و پس از به دست آوردن مدیریت، این شرکت خانوادگی چند صد میلیون دلاری را به شرکتی برج­ساز و مالک هتل‌ها، قمارخانه‌های زنجیره­ای، زمین‌های گلف، فروشگاه‌های زنجیره­ای و خطوط هواپیمایی در سراسر آمریکا تبدیل کرد.

ترامپ تا سال 1987م. در حزب دموکرات، از 1987 تا 1999م. در حزب جمهوری­خواه و از 1999 تا 2001م. در حزب اصلاحات حضور داشت و در سال 2001م. به حزب دموکرات بازگشت. او بین سال‌های 2009 تا 2011م. دوباره جمهوری خواه شد و در سال 2011م. مستقل و از سال 2012م. به حزب جمهوری­خواه متمایل شد و سرانجام از این حزب به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی شد.

اظهار نظر‌ها و مواضع ترامپ در مورد ایران

ترامپ با وجود اینکه سابقه حرفه‌ای و آکادمیک در دنیای سیاست ندارد و انتقادهای تندی هم به دستگاه دیپلماسی کاخ سفید و توافق‏نامه هسته‏ای ایران و 1+5 دارد، تنها نامزد جمهوری­خواهی است که ادعای پاره کردن توافق نامه هسته‏ای ایران را در صورت پیروزی در انتخابات، رد کرده، آمریکا را ملزم به اجرای این توافق‏نامه می‌داند.

تاجر میلیاردر آمریکایی خود را در بستن توافق‏نامه‌های تجاری، فردی متبحر می‌داند و گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بر اجرای مفاد توافق‏نامه هسته‏ای ایران، به سختی نظارت خواهد داشت. وی همچنین گفته است: من هم قرارداد‌های بدی داشته­ام؛ ولی در پیدا کردن نکات ریز در قراردادها، تبحر دارم و نکاتی را پیدا خواهم کرد و توافق‏نامه هرچقدر هم که بد باشد، آن را با جدیت اجرا خواهم کرد.

وی همواره مذاکره کنندگان آمریکایی را به ساده­لوح بودن و نیرنگ خوردن از مذاکره کنندگان ایرانی متهم می‌کند و به خاطر ادامه مذاکرات در زمانی که شهروندان آمریکایی، در ایران زندانی بودند، کاخ سفید را مورد انتقاد قرار داده است.

ترامپ علاوه بر آزادی زندانیان آمریکایی به عنوان پیش شرط مذاکرات با ایران، پرداخت 150 میلیارد دلار به ایران (رقمی که از طرف دولت آمریکا، غیرمستند اعلام شده است) را باخت بزرگ آمریکا در نتیجه مذاکرات، عنوان کرده، مدعی است که اگر رئیس جمهور آمریکا بود، به بهانه این که آمریکا کشوری ورشکسته با بیش از 19 تریلیون دلار بدهی است، اعلام می‌کرد که توان پرداخت پول به ایران را ندارد. او می­گوید: مشکل این است که من دیر رئیس جمهور خواهم شد و ایران، این پول را قبلاً گرفته است و حتی با برهم خوردن توافق‏نامه، ایران پولی پس نخواهد داد!

ترامپ پیش از اجرایی شدن توافق‏نامه و زمزمه‌های پرداخت پول به ایران، پیش­بینی صعود بورس ایران را کرده بود و با کنایه می­گفت: پولتان را در بورس ایران، سرمایه­گذاری کنید؛ زیرا بعد از توافق‏نامه و سرازیر شدن سرمایه‌ها به ایران، بورس ایران، صعود بی­سابقه­ای خواهد داشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نظارت بازرسان ایرانی بر تاسیسات اتمی ایران را از جمله مشکلات این توافق‏نامه برشمرده است.

به گزارش «دی هیل»، خبرگزاری کنگره آمریکا، ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی، در جمع طرفداران خود در ایالت می‏سی سی پی گفت:‌ توافق‏نامه هسته‏ای با ایران، آن قدر بد انجام گرفته که وی شک دارد این توافق‏نامه از روی ناشایستگی مذاکره­کنندگان آمریکایی شکل گرفته یا عمدا این طور عمل شده است.

پیشنهاد فروش موشک‌های معیوب به ایران

ترامپ در جمع هواداران خود در شهر راچستر نیز مدعی شد که آمریکا بر اساس توافق هسته‏ای، به ایران 150 میلیارد دلار داده است و ایران به جای بوئینگ از ایرباس هواپیما می‌خرد. وی اضافه کرد: آنها از روسیه موشک می‌خرند؛ از همه خرید می‌کنند، به جز ما. چرا؟ چون ما خرید (نظامی) ایران را ممنوع کرده­ایم.

نامزد پیشتاز جمهوری‏خواهان در انتخابات درون حزبی افزود: من معتقدم که این ممنوعیت، چیز خوبی است؛ اما وقتی که به آنها 150 میلیارد دلار داده­ایم، باید این ممنوعیت به طور موقت تعلیق شود تا آنها از ما خرید کنند و در این صورت، ما به آنها موشک معیوب می‌فروشیم و برای این موشک­ها، 12 میلیارد دلار به جیب می‌زنیم و آنها هم می‌گویند که موشک‌ها افتضاح بودند. من هم به ایرانی­ها می‌گویم: بله، هدف ما همین بود!

پیشنهاد فروش موشک‌های معیوب به ایران از سوی ترامپ،‌ با واکنش شمار زیادی از کاربران در فضای مجازی مواجه شد و اظهارات او را در این باره مورد تمسخر قرار دادند.

ترامپ در مناظره دوم خود با کلینتون گفت: بگذارید روراست باشم. ایران به طور هنرمندانه­ای در توافق پیروز شد و یک میلیارد و 700 میلیون دلار از آمریکا گرفت و خون حیات در رگ­هایش دمیده شد و با بشار اسد و روسیه، ائتلافی قدرتمند در سوریه تشکیل داد. این توافق، احمقانه‌ترین توافق تاریخ بود. الان هم داعیه مبارزه با شورشیان و نابودی آنها را دارید؛ در حالی که اصلا نمی‌دانید آنها چه کسانی هستند و این در حالی است که ایران و روسیه، بسیار قدرتمندانه در کنار هم در مقابل ما ایستاده‌اند. من اصلا از اسد خوشم نمی‌آید؛ اما انصافا اسد در کنار ایران و روسیه در حال نابود کردن داعش هستند و این، یعنی ما باید این کار را می‌کردیم؛ اما به دلیل‌ ضعفمان در سیاست خارجی، آنها دارند این کار را انجام می‌دهند. امروز دیگر سوریه، فقط سوریه نیست؛ بلکه ایران و روسیه است؛ ایرانی که هیلاری کلینتون به همراه جان کری و اوباما، آن را تبدیل به کشوری کردند که خیلی خیلی زود، شاهد ثروتمند و قدرتمند شدن چشمگیرش خواهیم بود.

وی در سومین مناظره با لحنی تند گفت: آزادسازی موصل، به نفع ایران خواهد بود. وقتی موصل آزاد شود، ایرانی‌ها باید نامه تقدیر و تشکر برای ما بنویسند. همان‌طور که قبلاً اشاره کردم، ما داریم عراق را به ایران تقدیم می‌کنیم. وی همچنین با احمقانه خواندن توافق هسته‌ای با ایران ادامه داد: ما با این کار، عملاً تسلیحات هسته‌ای را تقدیمشان کردیم. حالا آنها باید به خاطر موصل هم از ما تشکر کنند؛ زیرا ایران برنده موصل خواهد بود.

برخی از کارشناسان بر این باورند که بیشتر اظهارات نامزدها،‌ جنبه انتخاباتی و تبلیغاتی دارد و زمانی که فرد پیروز وارد کاخ سفید شود، رجزخوانی‌ها و اظهارات تند خود را کنار خواهد گذاشت و بر اساس واقعیت‌های موجود در عرصه داخلی و بین المللی، تصمیم گیری خواهد کرد.

 

منابع:سایت­های خبری باشگاه خبرنگاران جوان, الف, مشرق, قدس آنلاین, تسنیم, فارس.

منبع: ماهنامه پرسمان، شماره 156-157 آذر و دی 95 . ص 18-19.


گام‌های بعدی در دومینوی عقب نشینی و اعتماد به آمریکا

بازخوانی چرایی عدم اعتماد به آمریکا از منظر رهبر معظم انقلاب

حجت شعبانی

در چند سال گذشته وقتی به سخنان مقام معظم رهبری توجه می‌‌کنیم یکی از چندین مواردی که ایشان در سخنرانی‌هایشان بالاخص قبل و بعد از توافقاتی که در برجام صورت گرفته است، تکرار می‌‌کنند، عدم اعتماد به آمریکا است. لذا بازخوانی چرایی عدم اعتماد به آمریکا در بیانات معظم له می‌‌تواند برای فرهیختگان به ویژه دانشجویان بسیار با اهمیت باشد.

1. عدم اعتماد به آمریکا با استناد به قرآن

مقام معظم رهبری با اشاره به فرمایش امام بزرگوار که فرمود: آمریکا شیطان بزرگ است فرمود:

«واقعاً این تعبیر، تعبیر فوق‌العاده‌ای است. خدای متعال از قول شیطان نقل می‌کند که شیطان در قیامت به کسانی که از او متابعت کرده‌اند می‌گوید: اِنَّ اللهَ وَعَدَکُم وَعدَ الحَقِّ وَ وَعَدتُکُم فَاَخلَفتُکُم؛ شیطان به پیروان خودش می‌گوید خدا وعده روراست درست به شما داده بود، شماها از وعده خدا پیروی نکردید، پابند نماندید؛ من وعده دروغی به شما دادم، شما دنبال من راه افتادید! من تخلّف وعده کردم، من وعده دادم به شما و تخلّف کردم؛ شیطان پیروان خودش را این‌جور در قیامت ملامت می‌‌کند. بعد هم خدای متعال می‌فرماید از قول شیطان که به آنها می‌گوید که «فَلا تَلومونی وَ لوموا اَنفُسَکُم»، من را ملامت نکنید، خودتان را ملامت کنید. این عیناً امروز منطبق است با آمریکا. حالا شیطان در قیامت این حرف را می‌زند، آمریکایی‌ها امروز در دنیا این حرف را می‌زنند؛ وعده می‌دهند، عمل نمیکنند، تخلّف می‌کنند. امتیاز نقد را می‌گیرند، امتیاز نسیه را نمیدهند؛ وضع آمریکا این است. خب، پس به دیگران نباید اعتماد کرد».1

2. عدم اعتماد به آمریکا به دلیل تجربه‌های گذشته

مقام معظم رهبری در تحلیلی که از کودتای 28 مرداد و شکست نهضت ملی داشتند، خاطرنشان می‌‌کنند:

«هر ملّتی به آمریکا اعتماد کرد، ضربه خورد؛ حتّی آن کسانی که دوست آمریکا بودند. حالا در کشور ما دکتر مصدّق به آمریکاییها اعتماد کرد؛ برای اینکه بتواند خود را از زیر فشار انگلیس‌ها نجات بدهد، به آمریکاییها متوسّل شد؛ آمریکاییها به جای اینکه به دکتر مصدّق که به آنها حسن ظن پیدا کرده بود کمک کنند، با انگلیس‌ها همدست شدند، مأمور خودشان را فرستادند اینجا و کودتای 28 مرداد را راه انداختند. مصدّق اعتماد کرد، کتکش را [هم‌] خورد؛ حتّی کسانی که با آمریکا میانه‌شان هم خوب بود و به آمریکا اعتماد کردند، ضربه‌اش را خوردند. روابط رژیم طاغوتی سابق با آمریکا خیلی صمیمی بود، در عین حال زیاده‌خواهىِ آمریکا آنها را هم به ستوه آورده بود؛ همین کاپیتولاسیونی را که گفتیم - مصونیت قضائی مأمورین آمریکا - تحمیل کردند بر آنها؛ آنها هم پشتوانه‌ای جز آمریکا نداشتند، مجبور شدند قبول کردند».2

3. عدم اعتماد به آمریکا به دلیل تناقض گفتارآمریکایی‌ها

مسئله بی اعتمادی به آمریکایی‌ها از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و بارها با آوردن مثال‌های متعددی مورد اشاره قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب در سخنانی که در نماز جمعه تهران به تاریخ 11/4/90 ایراد فرمودند نامه‌های ارسالی رئیس جمهور آمریکا را مورد اشاره قرار دادند و فرمودند که همین نامه نشان محکمی بر تناقض گویی‌های آمریکایی‌هاست.

4. عدم اعتماد به آمریکا به دلیل منطق ضعیف دولتمردان آمریکایی

مقام معظم رهبری همزمان با شروع به کار دولت یازدهم در جمع مسوولین نظام اعم از دولت سابق و دولت فعلی درباره خوشبین نبودن به رفتارهای آمریکا و غیر منطقی بودن و غیر قابل اعتماد بودن آمریکا و انگلیس می‌فرمایند: «آمریکائیها می‌گویند ما می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم. خوب، سالها است که می‌گویند می‌خواهیم مذاکره کنیم؛ این یک فرصتی نیست که برای ما بهوجود آوردند. من اول سال گفتم که خوشبین نیستم. در مسائل خاص، مذاکره را منع نمیکنم - مثل مسئلهی خاصی که در قضیهی عراق داشتیم، و بعضی از قضایای دیگر - لیکن من خوشبین نیستم؛ چون تجربهی من این را نشان می‌دهد. آمریکائیها، هم غیرقابل اعتمادند، هم غیر منطقیاند، هم در برخوردشان صادق نیستند. این چهار ماهی هم که از آن صحبت‌ها گذشت، همین را تأیید کرد».3

5. عدم اعتماد به آمریکا به دلیل نفوذ شبکه‌های صهیونیستی بر آن

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیاناتی نفوذ شبکه‌های صهیونیستی در رابطه با عدم اعتماد را این گونه توضیح فرمودند: «البتّه به آمریکایی‌ها بدبینیم؛ به آنها هیچ اعتمادی نداریم. ما دولت ایالات متّحده‌ آمریکا را دولتی غیرقابل اعتماد می‌دانیم؛ دولتی خودبرتربین، دولتی غیرمنطقی و عهدشکن، دولتی که سخت در پنجه‌ تصرّف و اقتدار شبکه‌ صهیونیسم بین‌المللی قرار دارد و به‌خاطر رعایت خواسته‌ها و منافع نامشروع شبکه صهیونیستی بین‌المللی مجبورند با رژیم غاصب و جعلی اشغال‌کننده فلسطین مماشات کنند، در مقابل او نرمش نشان بدهند؛ اسمش را می‌گذارند منافع آمریکا، در حالی که بکلّی منافع ملّی آمریکا با آنچه امروز اینها در حمایت از [آن‌] رژیم جعلی انجام می‌دهند، منافات دارد؛ از همه دنیا دولت ایالات متّحده آمریکا باج می‌گیرد و به رژیم جعلی صهیونیستی باج می‌دهد؛ این حقایق را ما داریم مشاهده می‌کنیم - به دولت آمریکا اعتمادی نداریم».4

6. عدم اعتماد به آمریکایی‌ها به دلیل سخنان دو پهلو و متناقض

رهبرمعظم انقلاب در بیاناتی که در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش داشتند مسئله بی اعتمادی به آمریکا و چرایی این راهبرد را تشریح فرمودند. ایشان مهمترین موارد در این سخنرانی سخنان دو پهلو، لفاظی‌ها و سخنان متناقض آمریکایی‌ها در محافل مختلف بود.

«... نه، ببینید دشمنی را، ببینید دورویی را. مسئولین آمریکایی در جلسات خصوصی با مسئولین کشور ما یک جور حرف می‌‌زنند، بمجرّد اینکه از آنها جدا می‌‌شوند، در بیرون یک جور دیگر حرف می‌‌زنند. مردم ایران این دورویی دشمن و نیات سوء و پلید دشمن ما را ببینند؛ ملّت توجّه داشته باشد. ببینند که باید یک کشور اقتدار درونی خود را حفظ کند؛ این توصیه‌ همیشه‌ ما به مسئولین است».5

7. عدم اعتماد به آمریکایی به علت تناقض‌گویی در مسئله بسیار روشن حقوق بشر

مسئله تناقض‌گویی آمریکایی‌ها و عدم اعتماد به آمریکایی‌ها مسئله‌ای بود که رهبر انقلاب به دلیل سیاست‌های متناقض آمریکایی‌ها در رابطه با حقوق بشر در دیدار با مردم آذربایجان شرقی به آن پرداختند. موضوع عدم اعتماد به آمریکایی‌ها این با مثال‌های روشنی از حقوق بشر آمریکایی تشریح شد. ایشان با اشاره به اقدامات خلاف حقوق بشر امریکا از جمله در زندان‌های گوانتانامو، ابوغریب و کمک به تروریست‌های معروف جهان و عهد شکنی‌ها و دروغ گویی‌های آمریکایی‌ها تاکید کردند:

«آمریکاییها با این پرونده قطور و سیاه باید از آوردن نام حقوق بشر دچار شرم و حیاء شوند اما همچنان وقیحانه مدعی آنند».6

8. عدم اعتماد به آمریکایی‌ها به خاطر تهدیدهای مکرر و مداوم همزمان با مذاکرات

رهبر معظم انقلاب در جلسه دیدار با مسئولان وزارت خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به صراحت فرمودند:

«در یک سال اخیر بخاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن آمریکایی‌ها تندتر و اهانت‌آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبون‌های عمومی بیان کردند.البته مسئولان ما در نشست‌ها در جواب طلبکاری آنها، جواب‌های قوی‌تر و گاهی گزنده‌تر دادند».7

9. عدم اعتماد به آمریکا به دلیل نقض عهد

موضوع بدعهدی آمریکا و در نتیجه عدم اعتماد به آمریکایی‌ها در دیدار شاعران و مداحان نیز مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت. حضرت آیت الله خامنه‌ای در این بیانات حرفها و موضع گیری‌های متناقض آمریکایی درست بعد از توافق لوزان را دلیلی بر عدم اعتماد بر آمریکا برشمردند. ایشان با اشاره به طرف مقابل که اهل فریب و دروغ و عهد شکنی و حرکت درخلاف مسیر صحیح است، علت دغدغه جدی را این موضوع دانستند و گفتند:

«یک نمونه از چنین رفتارهای طرف مقابل در مذاکرات اخیر اتفاق افتاد و کاخ سفید بعد از گذشت حدود دو ساعت از پایان مذاکرات، بیانیه چند صفحه‌ای را در تبیین مذاکرات منتشر کرد که در اغلب موارد خلاف واقع بود».

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه طرف مقابل ما، طرف بد عهد و متقلبی است، خاطرنشان کردند:

«نمونه دیگر این است که آنها بعد از هر دور مذاکرات، سخنان علنی بیان می‌‌کنند و سپس خصوصی می‌‌گویند، این سخنان برای آبروداری در داخل و برای مقابله با مخالفان است در حالیکه این مسائل به ما ربطی ندارد».

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند:

«آنها براساس همان ضرب المثل معروف که «کافر همه را به کیش خود پندارد» می‌‌گویند اگر رهبری ایران هم مخالفتی با مذاکرات کند، سخن واقعی آنها نیست بلکه برای آبروداری داخلی است در حالیکه آنها واقعیات داخل ایران را نمی‌فهمند».8

10. عدم اعتماد به آمریکا به علت حرف پرمغز امام

معظم له در بیان و تحلیلی نو با اشاره به سخنان امام بزرگوار فرمود:

«آمریکا شیطان بزرگ است؛ این شیطان بزرگ خیلی حرف پرمغزی است. رئیس همه شیطانهای عالم، ابلیس است؛ امّا ابلیس بنا به تصریح قرآن، تنها کاری که می‌تواند بکند این است که انسانها را اغواء می‌کند؛ بیشتر از اغواء، کاری نمیتواند بکند؛ انسانها را اغواء می‌کند، فریب می‌دهد، وسوسه می‌کند؛ امّا آمریکا، هم اغواء می‌کند، هم کشتار می‌کند، هم تحریم

می‌کند، هم فریب می‌دهد، هم ریاکاری می‌کند».9

11. عدم اعتماد به آمریکا به علت آینده نگری عمیق (دومینوی عقب نشینی)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری سخنانشان در جلسات خصوصی و عمومی به مسئولان، گفتند:

«[خیال میکنید اگر] شما در قبال مسئله هسته‌ای عقب‌نشینی کنید، مسئله شما با آمریکا تمام می‌شود؟ نه آقا، قضیه موشک پیش می‌آید [که‌] چرا موشک دارید؛ از قضیه موشک مأیوس بشوند، قضیه مقاومت پیش می‌آید که چرا شما از حزب‌الله، از حماس، از فلسطین حمایت میکنید؛ این قضیه را اگر حل کردید، عقب‌نشینی کردید، یک قضیه دیگر پیش می‌آید، [مثلاً] قضیه حقوق بشر پیش می‌آید؛ قضیه حقوق بشر را اگر حلّ‌وفصل کردید و گفتید خیلی خب، ما در حقوق بشر طبق معیارهای شما عمل می‌کنیم، قضیه دخالت دین در دستگاه دولت [پیش می‌آید]؛ مگر ول میکنند شما را»؟10

حرف آخر

«ما باید به خودمان اعتماد کنیم، به خودمان تکیه کنیم و بدانیم می‌توانیم و بدانیم که خدای متعال هم کمک می‌کند. امیرالمؤمنین می‌فرماید: فَلَمّا رَاَی اللهُ صِدقَنا اَنزَلَ عَلَینَا النَّصرَ وَ اَنزَلَ بِعَدُوِّنَا الکَبت؛ وقتی ما صادقانه وارد میدان می‌شویم و حرکت می‌کنیم، خدای متعال نصرت را به ما قطعاً خواهد داد. خب زندگی فرازونشیب دارد؛ زندگی فردی هم فرازونشیب دارد، چه برسد به زندگی اجتماعی و زندگی یک ملّت. یک جاهایی انسان دچار مشکل می‌شود، یک جاهایی دچار ناهنجاری و شرایط نامطلوب می‌شود، یک جاهایی هم انسان مواجه با گشایش می‌شود؛ همه‌جورش هست. عمده این است که ما آن خطّ مستقیم را و صراط مستقیم را ان‌شاءالله دنبال کنیم و پیش برویم».11

پی نوشت:

1. بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، 1395/05/11.

2. بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان - 1392/08/12.

3. بیانات در دیدار با مسئولان نظام‌ - 30/4/92.

4. بیانات در مراسم تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران‌ - 12/7/92.

5. بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش - 19/11/92.

6. سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی1392/11/28.

7. دیدار مسئولان وزارت خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با رهبر انقلاب - 22/5/93.

8. دیدار شاعران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در آستانه ولادت حضرت زهرا(ع) 1394/01/20.

9. بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم - 1394/06/18

10. بیانات در دیدار نخبگان علمی جوان، 28/07/95.

 

11. بیانات در دیدار نوروزی جمعی از مسئولان کشور - 1395/01/18

 

نشریه پرسمان، شماره 156-157 صفحه 20-21.