سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقام عشق

جستجوی مطلوب در گوگل (قسمت اول)

نشریه معارف/ شماره 77تیرماه 89 / ص39

لینک در سایت ماهنامه معارف

http://www.maarefmags.com/article.asp?Art=1453

  امروزه موتورهای جستجوی زیادی بر روی شبکه وب فعال هستند که هر یک روش جستجوی خاص خود را دارد و به نحوی به جستجوی سایتهای موردنظر شما می‌پردازند؛ این موتورها همان اندازه که مفید هستند درصورت نا آشنا بودن با نحوه درستِ کار با آنها، می‌توانند خسته کننده هم باشند. «گوگل» یکی از پرکاربردترین و مفیدترین موتورهای جستجو  است که این روزها جام پیروزی را از دیگر رقبا ربوده است و روز به روز بر تعداد کاربران خود می‌افزاید. بدون تردید شما هم حداقل برای یکبار گذرتان به www.google.com خورده است و صفحه ساده و در عین حال پرقدرت این جستجوگر را دیده‌اید. جستجوگری که با پشتیبانی از زبان‌های متنوع دنیا کاربران زیادی را به خود جذب کرده است. و شاید همین پشتیبانی از زبان فارسی است که در میان ایرانیان نیز از اقبال خوبی برخوردار گردیده، در این نوشتار می‌کوشیم تا ضمن آشنایی با نحوه صحیح کار با این جستجوگر کارآیی بهره‌مندی از آن را نیز بالا ببریم.

برای جستجو نمودن یک موضوع در گوگل کافی است که چند کلمه توصیفی و اصلی موضوع را در نوار مربوطه تایپ نموده و سپس کلید Enter را فشار دهید و یا اینکه روی دکمة Search که در جلوی نوار جستجو تعبیه شده است کلیک نمائید، تا به لیستی از وب سایت‌های مرتبط با موضوع دست یابید.

نکات کلیدی:

1. کلمات اصلی‌تر را بنویسید

از آنجائی که گوگل وب سایت‌هایی را لیست می‌کند که «همه» کلمات مورد جستجوی شما در آن باشند لذا بایستی سعی کنید در نوار جستجو، کلماتی اساسی‌تر را وارد کنید تا نتایج جستجو به آنچه که می‌خواهید نزدیکتر باشد.

2. از آوردن حروف اضافه خودداری کنید

گوگل به طور پیش فرض فقط سایت‌هایی را لیست می‌کند که تمام کلمات مورد جستجو در آنها باشند؛ و نیازی نیست که شما بین کلمات جستجو از کلمة پیوند دهندة «و در، به، و...» استفاده نمائید. به خاطر داشته باشید که وارد نمودن چنین کلماتی بر نتیجه جستجو تأثیر خواهد گذشت.

خودِ گوگل هم برای بالا بردن کیفیت جستجو به طور اتوماتیک کلمات معمولی و کاراکترهائی همچون «کجا» و «چطور» را از کلمات مورد جستجو حذف می‌نماید. چون این گونه کلمات باعث کندی عمل جستجو می‌شوند و تأثیری در بهبود جستجو ندارند و حتی کیفیت نتایج جستجو را هم کاهش می‌دهند.

3. حروف بزرگ و کوچک فرق نمی‌کنند

گوگل نسبت به بزرگی و کوچکی حروف حساس نمی‌باشد. در حقیقت همه حروفی که به لاتین در نوار جستجو تایپ شود به حروف کوچک تبدیل می‌گردد.

4. جستجوهای طبقه بندی شده

با همه این توضیحات اگر مایلید که نتایج جستجوهای شما دقیق‌تر و علمی‌تر باشند بهتر است سری هم به directory.google.com بزنید. در این آدرس فهرستی از سایتهای اینترنتی با توجه به موضوعات آنها موجود می‌باشد.

5. جستجوی پیشرفته

در جلوی نوار جستجوی گوگل گزینه‌ای با عنوان «جستجوی پیشرفته» یا «Advanced Search» وجود دارد. با کلیک روی این گزینه وارد صفحه‌ای با همین نام خواهید شد. در این صفحه، می‌توانید با اعمال تنظیمات و به کار بردن عملگرهای خاصی دقت جستجویتان را افزایش دهید. همانگونه که از شکل بالا معلوم است، همه گزینه‌ها به فارسی می‌باشند و استفاده از آنها بسیار ساده است و نیازی به توضیح بیشتر ندارد.

عملگرها

علاوه بر این تنظیمات، گوگل از یک سری عملگرها نیز برای محدود کردن جستجوها بهره می‌برد. شما بدون رجوع قسمت جستجوی پیشرفته و با دانستن این عملگرها می‌توانید عمل جستجو را هرچه سریعتر انجام دهید، در زیر به توضیح برخی از این عملگرها می‌پردازیم:

عملگر +

همانگونه که قبلاً بیان شد گوگل از یک سری کلمات معمولی به صورت خودکار چشم پوشی می‌کند، ولی در صورتی که شما ضروری می‌دانید که اینگونه کلمات حتماً مورد جستجو قرار گیرند، می‌توانید با قرار دادن یک علامت "+" در جلوی آنها مطمئن شوید که در نتایج جستجو حتماً وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از کاراکتر "+" یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید).

عملگر –

برخی اوقات ممکن است دنبال کلمه‌ای بگردید که بیش از یک معنا دارد، برای حل اینگونه مشکلات می‌توانید از عملگر "-" استفاده کنید، تا گوگل به دنبال سایت‌هایی بگردد که کلمة بعد از این عملگر در آنها نباشند. (دقت کنید که قبل از کاراکتر "-" یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید).

 

ادامه دارد...