سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقام عشق

حجت شعبانی

تحقیقی کوتاه در مورد زیارت ائمه (ع) به ویژه امام حسین (ع) از راه دور

مفاتیح الجنان را به نیت تحقیقی در مورد زیارت ائمه و چهارده معصوم (ع) از راه دور تورق می کردم نگاهم افتاد به زیارت رسول خدا (صلى الله علیه وآله) از راه دور, حدود ده صفحه بود, شاید برخی مثل من حتی در عمرشان یکبار نیز توفیق و حوصله خواندن آن زیارت نصیبشان نشود. سایر ائمه (ع) مانند امام حسن(ع) و ائمه بقیع هم زیارت هایی داشتند مفصل.

اما زیاراتى که براى امام حسین(علیه السلام) نقل شده، بر دو قسم است: نخست زیاراتى است که مقیّد به زمان خاصّى نیست و «زیارات مطلقه» نام گرفته است. دیگر زیاراتى است که مخصوص زمان معیّنى مى باشد و «زیارات مخصوصه» نام دارد. 

از طرفی در روایتی از امام عسکری علیه السلام یکی از نشانه‌های مؤمن زیارت اربعین ذکر شده است. (بحار الانوار، ج95، ص348) تو فکر بودم خدایی که همه جوره سنگ تمام برای اربابم امام حسین (ع) گذاشته, از فضیلت تربت و تسبیح حضرت گرفته تا برآورده شدن دعا و حاجات زیر قبه و چهل روز عزاداری ملائک و اهل آسمان برای سیدالشهدا, چه راهی برای ما جامانده های کم توفیق - بدون تعارف تنبل – برای زیارت اربعین گذاشته است.

در حال جستجو بودم ناگهان نگاهم به این روایت از سُدیر (یکى از یاران امام صادق(علیه السلام)) افتاد که به خوبى از آن استفاده مى شود که زیارت آن حضرت از دور نیز فضیلت بسیار دارد، به این صورت که در فضاى باز قرار گیرد و به راست و چپ نظر بیفکند، سپس سر خود را به سوى آسمان بلند کند و به جانب قبر امام حسین(علیه السلام) توجّه نماید و بگوید: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ» که در مقابل آن براى او ثواب بسیار نوشته مى شود».( کامل الزیارات، باب 71، صفحه 287، حدیث 2.)

یا این روایت زیبا که راوى از امام صادق(علیه السلام)مى پرسد: فدایت شوم بسیار مى شود که یادى از امام حسین(علیه السلام) مى کنم در آن هنگام چه بگویم؟ فرمود: سه مرتبه بگو «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ» که سلام به آن حضرت از دور و نزدیک به او مى رسد. (کافى، جلد 4، صفحه 575، حدیث 2.) واقعا از این سهل تر و آسان تر چیست.

دوباره بغض و کمی آه، علتش این است

حرم نرفته بمیرم...خجالتش این است

«سلام می دهم از بام خانه سمت حرم

ببخش نوکرتان را بضاعتش این است»

هنوز توبه نکرده، مرا خرید آقا

محبت و کرم یار سرعتش این است

به ذکر و نام قشنگش لبم شده شیرین

تمام لذت فرهاد و خلوتش این است

رقیق شد دل آلوده از گناهم باز

کمی ز معجزه ی چای هیئتش این است

به قطره قطره ی اشکم ملک خورَد غبطه

که اشکِ روضه ی ارباب قیمتش این است

شفای هر مرضی گشت، خاک تربت دوست

چه ها کند نظرش آنکه تربتش این است

عجیب نیست که بدکاره هم شود زاهد

که جذبه ی نظرِ یار، قدرتش این است

محبتش زِ ازل با گلم شد آغشته

که ماجرای من و عشق قدمتش این است

هوایِ مملکتِ سینه زن سیاسی هست

که گریه های سیاسی بشارتش این است

خوشا میانِ عزا جان دهم، همه گویند:

غلامِ کویِ حسینیه قسمتش این است

(شاعر : محمد جواد شیرازی)

حاصل سخن اینکه, انگار خدا به هر ترتیبی شده است می خواهد دست همه را بگذارد تو دست امام حسین(ع)؛ چه آنهایی که بلند همت هستند و چه کم همتان چون من. حالا شد که مفهوم جذب حداکثری را متوجه شدم.

لینک یادداشت در خبرگزاری ایکنا 


نظر

غذایی که جدی گرفته نمی‌شود!      

به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی

 جای بسی تعجب است بشر امروز در مورد غذای جسم همه جوره تلاش می‌کند، اما غذای روح را آن‌گونه که باید جدى نگرفته‌ است.

 

با وجود این همه تکنولوژی‌های جدید مانند، گوشی‌های هوشمند، تلویزیون، سینما و اینترنت در عصر «انفجار اطلاعات» هیچ چیزی جای کتاب این یار مهربان را پر نمی‌کند. کتاب یک غذا و نوشیدنی بدون جایگزین برای روح است، چنانچه این نوشیدنی سالم و مقوّی باشد، روح آدمی را تقویت می‌کند؛ ولی چنانچه این غذا یا نوشیدنی روح مسموم، فاسد، گندیده و مضر، با رنگ‌ و لعاب خیلی خوب، هم که باشد روح آدمی را آلوده، بیمار و مشوش می‌کند. جای بسی تعجب است بشر امروز در مورد غذای جسم همه جوره تلاش می‌کند، اما غذای روح را آن‌گونه که باید جدى نگرفته‌ است.

البته بدون تعارف این سخن ابوالفضل بیهقی که می‌گوید: هیچ کتابی نیست که به یک بار خواندن نیارزد؛ یا هر کتابی به یک بار خواندن می‌ارزد؛ از جملاتی است که اگر کسی اهل مطالعه باشد آن را به راحتی نمی‌پذیرد، چرا که واقعاً برخی کتاب‌ها ارزش یکبار ورق زدن هم ندارند! اما برخی کتب مانند قرآن مجید، نهج‌البلاغه، مفاتیح‌الجنان، دیوان حافظ و امثال اینها با خواندن مکرر آنها طراوت روحی بیشتری نصیب انسان می‌شود.

یک‌روز که به کتاب فروشی رفتم روی یک کتاب جمله تأمل‌برانگیزی نوشته بود آن جمله این بود: مسئله این نیست که خرید کتاب چقدر گران تمام شود، مسئله این است که اگر کتاب نخوانی چقدر برایت گران تمام می‌شود!؛ برای توضیح بیشتر عرض کنم، به طور نمونه حالا که پدر شدم بهتر می‌فهمم اگر کتاب‌های بیشتری خوانده بودم، راحت‌تر در برابر تقاضای پسرم که شب‌ها قبل از خواب می‌گوید: بابا یک قصه یا داستانی برایم بگو تا بروم بخوابم! پاسخگو باشم. درست فرمود رهبر عزیزم: «العلم سلطان» - علم، قدرت است - «من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه». یعنی مسئله، دو طرف دارد: اگر علم داشتید، می‌توانید سخن برتر را بگوئید، دست برتر را داشته باشید - «صال» یعنی این - اگر نداشتید، حالت میانه ندارد؛ «صیل علیه». پس کسی که علم دارد، او دست برتر را بر روی شما خواهد داشت؛ در مقدرات شما دخالت می‌کند؛ در سرنوشت شما دخالت می‌کند. (بیانات در دیدار اساتید دانشگاه تهران، 13 بهمن‌ماه 1388.)

البته در کنار دغدغه و معضل گرانی کتاب، مشکل دیگر کتابخوان‌ها، کمبود جای مناسب برای کتاب‌ها در زندگی آپارتمان نشینی امروزه کاملا محسوس است. پس راه حل در این ترافیک شدیدِ تولید انبوه کتاب، برنامه‌ریزی، کشیدن نقشه و تدابیر لازم در این عرصه است  .

حرف آخر

رهبر معظم انقلاب فرمودند: لازم است که مردم را کتاب خوان بکنیم؛ اما از این واجب‏تر، آن است که استعداد نویسندگى را در بین مردم پیدا کنیم و تولید کتاب بکنیم.

 

حجت شعبانی

لینک یادداشت در خبرگزاری بسیج

 لینک یادداشت در خبرگزاری قرآنی ایکنا 


فرصت اربعین بهترین زمان برای ترویج اسلام ناب محمدی با استفاده از ابزار فرهنگی در فراسوی مرزهاست. پیاده روی اربعین بهترین فرصت تبادل فرهنگ‌ و اخلاق‌ ملل مختلف به ویژه شیعیان با هم است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، این روزها، چه عاشقی که راهی این سفر معنوی است و چه جامانده‌ای بی‌توفیق، هر کسی دوست دارد در حد توانش خدمتی به زائران پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی نماید. گروهی مخلصانه بحث امنیت زائران را فراهم می‌کنند، عده‌ای وسایل مورد نیاز سفر را گوشزد می‌کنند، دیگری وضعیت نقشه راه‌ها و موکب‌ها را تهیه می‌کند، یکی وضعیت آب و هوایی این چند روز را به اطلاع زائران می‌رساند، دیگری نگرانی‌اش وضعیت بهداشت و سلامت زائر است، دیگری بیمه، ویزا، مخابرات و اینترنت را لازم می‌داند. خلاصه همه در صدد برگزاری هر چه بهتر این کمپین بزرگ و همایش عظیم جهانی و تشیع هستند.
به گفته برخی مبلغان دینی حاضر در غرب و آمریکا، تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دین اسلام با نام پیروان محمد(ص) و به صورت خیلی کمرنگ شناخته می‌شد، اما پس از پیروزی انقلاب با نام دین اسلام معرفی شد، و در حال حاضر شاهد معرفی اسلام به ویژه مذهب حقه شیعه در بین آنها هستیم. 
این حرکت بزرگ هرچند علی‌رغم میل باطنی رسانه‌های معاند غربی و دشمنان است اما بدون شک در این ایام از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی تصاویر و پیام‌هایی به جهان مخابره می‌شود که اقتدار، اتحاد، همبستگی، عرض اندام و چالش طلبی تمام قد شیعیان را از این گردهمایی عظیم جهانی پیاده روی اربعین، به رخ جهانیان خواهد کشاند. 
به تعبیر مرحوم آیت الله بهجت(ره) یکی از قصورات ما محبین و شیعیان این است که برای امام حسین(ع) طوری فریاد نزدیم که همه دنیا صدای ما را بشنود، چرا که خواست خداست که ابتدا مردمان جهان نام اربابمان حسین(ع) را بشنوند و بشناسند؛ زیرا زمانی که حضرت قائم(عج) ظهور می‌کند، [کنار کعبه] ما بین رکن و مقام می‌ایستد و ندا می‌دهد: ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم؛ آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم. ألا یا أهل العالم أنا الصمصام المنتقم؛ آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده. ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند. ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین (ع) طرحوه عریانا؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جدّ من حسین را برهنه روی خاک افکندند. ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین (ع) سحقوه عدوانا؛ آگاه باشید ای جهانیان که جسد جدّ من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند».[1] 
در حقیقت آثار و نتایج پیاده‌روی اربعین را در چهار مولفه می‌توان برشمرد: 1. تمرین آمادگی برای ظهور حضرت بقیةالله(عج) 2. تعجیل در ظهور حضرت مهدی(عج)، 3. نمایش اقتدار شیعه 4. درک عمیق از مصائب اهل بیت(ع) و تمنای ظهور. 
استفاده از فرصت اربعین بهترین زمان برای ترویج اسلام ناب محمدی با استفاده از ابزار فرهنگی در فراسوی مرزهاست. پیاده روی اربعین بهترین فرصت تبادل  فرهنگ‌ و اخلاق‌ ملل مختلف به ویژه شیعیان با هم است. اربعین نه فقط یک فضای معنوی بلکه فرصت مناسبی است تا با رفتار درست و مدیریت صحیح، فرهنگ ایرانی اسلامی را  به جامعه میلیونی حاضر در اجتماع اربعین صادر کرد؛ به‌طور مثال می‌توان با تهیه بسته‌های فرهنگی به زبان‌های مختلف عربی، انگلیسی،‌ اسپانیایی و... و توزیع آن بین مردمی که پیاده می‌روند اثرگذار بود. گاهی یک پوستر یا یک عکس کوچک مذهبی با یک جمله عمیق تاثیر شگرفی بر ذهن مخاطب خواهد گذاشت. روی تاثیرگذاری متقابل چه برای موکب‌داران چه برای سایر زائران از سراسر جهان برنامه‌ریزی کنیم.
اما مهمترین دست‌مایه و ره توشه یک زائر در این سفر روحانی، ادب است آن هم در همه ابعاد آن: 1. ادب نسبت به ائمه (ع) به ویژه امام حسین(ع)، 2. ادب نسبت به سایر زائرین به ویژه سالمندان، بیماران، زنان و خردسالال و  3. ادب نسبت به میزبانان با تقدیر و تشکر شایسته و درخور، وقتی مؤدب بودیم در برخورد، رفتار و گفتار مردم یقیناً متأثر می‌شوند. باید از این فرصت انسان‌سازی استفاده درست و مناسبی کرد.
یکی از واقعیت‌های تلخ سال‌های گذشته، غفلت و کم توجهی به واجب فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر در این سفر معنوی است، به طور مثال اختلاط زن و مرد در محیط‌های مختلف و رعایت نشدن حریم محرم و نامحرم به ویژه در وسایل نقلیه. از مواردی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت؛ در صورتی که در دین و مذهب ما زیارت، مستحب و حجاب واجب است.
این سفر فرصت مناسبی جهت تفکر و تدبر نیز هست آن هم برای برطرف کردن نقایص نفسانی و بیماری‌های درونی(حسد، کبر، غیبت و...)، این چند روز سفر را قدر بدانیم و فارغ از همه چیز خود را دریابیم و بسازیم. 
حرف آخر
آیت‌الله جوادی آملی در تاسوعای دوسال پیش فرمود:‌ ... ما عزاداری که کردیم اگر انشاءالله عاقل و عامل شدیم خدا را شکر کنیم که این عزاداری ما مقبول است برای اینکه طبق زیارت «اربعین»، سالار شهیدان (ع) خونش را داد برای همین دو کار: مردم عاقل بشوند، مردم هدایت بشوند؛ هم بفهمند، هم عمل کنند نه بیراهه بروند نه راه کسی را ببندند این وظیفه ماست. بنابراین در نحوه عزاداری چه خودمان چه دوستانمان همه باید مواظب این کار باشیم و کاری انجام بدهیم که نتیجه و خروجیِ آن، عقل و عدل باشد.
والسلام.
 حجت شعبانی
لینک یادداشت در خبرگزاری ایکنا
لینک یادداشت در خبرگزاری بسیج

پی‌نوشت: 1. یزدى حایرى، على‏، إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب (عج)، ج ‏2، ص 233.
کانال تلگرام: 
https://telegram.me/niaz_niaz_niaz